پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه پلورالیسم
نویسندگان
چکیده
طرح پرسشهایی درباره سنجش نظریه پلورالیسم و پیامدهای علمی و عملی آن از منظر قرآن است. نویسنده، پس از معرفی اجمالی پلورالیسم، در رابطه با نجات انسان سه دیدگاه انحصارگرایی، کثرت گرایی، و شمول گرایی رامطرح نموده سپس دیدگاه هایی را درباره کثرت گرایی دینی آورده آن گاه پرسشهایی را برای شناخت دیدگاه قرآن طرح می کند: 1- قرآن کدامیک از سه دیدگاه یاد شده را می پذیرد؟ 2- آیا داوری قرآن نسبت به ادیان توحیدی و شرک آمیز یکسان است؟ 3- علت تفاوت گذاشتن میان اهل کتاب و مشرکان چیست؟ 4- علت ترجیح اسلام بر سایر ادیان چیست؟ 5- آیا دین دو بخش گوهر و پوسته دارد؟ 6- گوهر دین چیست؟ 7- آیا اسلامِ در آیات قرآن ناظر به دین پیامبر خاتم است یا به معنای لغوی و عام؟ 8- دعوت اهل کتاب به هم اندیشی در برخی آیات به چه معناست؟ 9- آیا در متون دینی تأییدی بر مبانی پلورالیسم دینی وجود دارد؟ 10- آیا می توان تنوّع شرایع را با یکی از نظریه های پلورالیسم توضیح داد؟ 11- چه معیاری برای حقانیت انحصاری اسلام وجود دارد؟ 12- آیا رستگاری در گرو یافتن تمام حقیقت است یا خیر؟ 13- آیا آموزه های اعتقادی نسبت به احکام از اهمیّت ذاتی برخوردار است؟ 14- آیاتی که پیروان سایر ادیان را در صورت نپذیرفتن اسلام تهدید می کند چگونه می توان تفسیر کرد؟ 15- آیا انحصارگرایی به معنای این نیست که اکثریت انسانها پیرو شیطانند؟ 16- آیا پلورالیسم دینی با آیات جهاد و امر به معروف ناسازگار است؟ 17- آیا سکولاریسم بعنوان فرایند اعتقاد به پلورالیسم، از نگاه قرآن پذیرفته است؟ 18- آیا آیاتی که مؤمنان را به اخلاص در اندیشه و عمل فرامی خواند دلالت بر امکان دست یابی به حقیقت خالص دارد؟ 19- سرّ کثرت ادیان و مذاهب چیست؟
منابع مشابه
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه خاستگاه شرور
گردآوری شماری از پرسشهای آغازین و چالشهای پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآن پژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهای شایسته بدانها بدهند. شماری شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار می بینند. شر تعریف مصداقی دارد نه مفهومی. شر به اخلاقی و فلسفی تقسیم می شود و برخی شر را به عاطفی، طبیعی، اخلاقی و مابعدالطبیعی تقسیم می کنند. عده ای شر را به شری که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان با...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
جستوجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهاى علوم قرآنى است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامى است. نویسنده، نخست به موضوع وحى پرداخته و بحثهایى چون: کیفیت و حقیقت وحى، نوع رابطه پیامبران با وحى، حسى بودن یا تجربى بودن وحى، تحلیل روانشناسانه، جامعهشناسانه، عرفانى، عقلى و حسى وحى، تحلیل وحى از طریق خود وحى، محتواى وحى، تعارض علم و دین، آیا وحى تنها عهدهدار ارتباط خلق با خالق است یا نظامهاى عباد...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه فلسفه اخلاق
طرح مهمترین پرسشهاى حوزههاى گوناگون فلسفه اخلاق در راستاى دستیابى به ادراک و رهیافت خاص قرآنى در زمینه مباحثات نوین فلسفه اخلاق و داورى ارزشى رفتار است. پانزده محور این بخش عبارتند از: تعریف اخلاق، ارتباط دین و اخلاق، بنیادها و خاستگاه اخلاق، قلمرو اخلاق، منشأ احکام و قواعد اخلاقى، مفاهیم و قواعد اخلاقى، نقش و تأثیر ثواب و عقاب در انگیزشهاى اخلاقى، معیار و ملاک فضیلت اخلاقى، نسبیت و اطلاق...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه ایمان
طرح پرسشهایى درباره معناشناسى و شناخت حقیقت ایمان از دیدگاه قرآن است. نویسنده نخست حقیقت ایمان را بحث کرده هیجده تعریف درباره آن از متکلمان مسلمان مىآورد، سپس به بررسى آیات راجع به حقیقت ایمان مىپردازد، آن گاه از نقش گناه کبیره در زوال ایمان بحث کرده و دیدگاههاى متفاوتى را مطرح مىکند. درجات ایمان موضوع دیگرى است که مورد بررسى قرار گرفته و دیدگاههایى درباره آن بیان مىشود سپس پرسشهاى چند...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه حقیقت معجزه
طرح پرسشهایى در مورد حقیقت معجزه از نگاه قرآن است. نویسنده به تبیین حقیقت اعجاز از دیدگاههاى مختلف پرداخته است. اشاعره در این زمینه معتقدند جهان آفرینش و نظام حاکم بر آن ضرورى نیست و خداوند مىتواند در عالم هرگونه تصرفى که مىخواهد انجام دهد و معجزه همین فوق عادت است. فلاسفه معجزه را خارق عادت مىدانند و مراد ایشان از عادت "سنتاللَّه" است. نظام آفرینش ضرورى است ولى معجزه خود سنتى الهى است نه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۳، شماره ۱۱-۱۲، صفحات ۱۵۸-۱۷۱
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023